عاطفه شهرکی1
مریم رضایی مقدم 2
1دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، آموزگار دبستانهای امید رهبرو شهید فخری زاده شهرستان زهک
2دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، مربی پیش دبستانی شهرستان آمل
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال چهارم، شماره دهم، بهار1402، صفحات 33 الی 41
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی شناختی رفتاری بر سازگاری اجتماعی و پرخاشگری کودکان پیشدبستانی، انجام پذیرفت. روش پژوهش نیمه (شبه) آزمايشی بود. کلیه کودکان پیش دبستانی شهرستان آمل در سال تحصیلی 1401–1400 به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شد که به روش نمونه گیری تصادفی ساده، تعداد 30 نفر انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه های آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. در اجراي بازيدرماني شناختي رفتاري از ادبيات پژوهشي اسپرينگر و همكاران (2012) و محمداسماعيل (2011) استفاده شد. این جلسات در ده جلسه و به مدت پنج هفته به صورت گروهي و دو روز در هفته فقط برای اعضاء گروه آزمایش برگزار گردید. ابزار اندازه گیری پرسشنامه های سازگاری اجتماعی کودکان دخانچی (1377) و پرخاشگری باس و پري (1992) بود که در پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. در سطح اطمینان 95 درصد (0/05 = α) تحلیل کواریانس یک متغیری (آنکوا) نشان داد، بازی درمانی شناختی رفتاری بر سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی تاثیر مثبت معنی داری دارد. هم چنین، بازی درمانی شناختی رفتاری بر پرخاشگری کودکان پیش دبستانی نیز تاثیر مثبت معنی داری دارد. (0/05 = α > P). بنابراین، از جمله روش های افزایش سازگاری اجتماعی و کاهش پرخاشگری در کودکان پیش دبستانی، استفاده از بازی درمانی شناختی رفتاری است.
واژگان کلیدی: فناوریهای نوین ،اصول اخلاقی ،آموزش و پرورش، معلمان ابتدایی
اشتراک گذاری در: