رسول طریقی1
امین کرمی قادیکلای2
ملیحه صالحی رستمی3
۱استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه غیرانتفاعی شمال آمل، آمل، مازندران نویسنده مسئول: rasoul.tarighi@ ut.ac.ir
2کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی موسسه آموزش عالی غیر دولتی ادیب مازندران، ساری، مازندان
3کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی موسسه آموزش عالی غیر دولتی ادیب مازندران، ساری، مازندان
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال دوم، شماره چهارم، پاییز1400، صفحات 36 الی 50
چکیده
تماشاگران در مسابقات، یکی از بزرگترین سرمایههای است که تیمهای ورزشی میتوانند در اختیار داشته باشند لذا در مسابقات ورزشی، توجه به جلب رضایت به منظور جذب تماشاگران اهمیت فراوانی دارد. به همین منظور هدف اصلی پژوهش حاضر ارائه الگوی انگیزههای رفتاری و حضور مجدد هواداران باشگاههای حرفهای فوتبال میباشد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش شامل كلية هواداران تیم فوتبال نساجی مازندران بودهاند. حجم نمونه بینهایت و اندازه نمونه برابر با 384 نفر میباشد. همچنین برای محاسبه حجم نمونه از فرمول كوكران برای جوامع نامحدود استفاده شد. محقق با مطالعهی متغییرهای بسیاری از مقالات خارجی پرسشنامه محقق ساختهای را تهیه نموده است. که روایی آن توسط ده تن از اساتید خبره و پایایی آن آلفایی کرونباخ تایید گردیده است. آزمونهای آماری مورد استفاده در تحقیق مدلیابی معادلات ساختاری ESM و تحلیل عامل تاییدی CFA بودند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که همه عوامل این پژوهش شامل جذابیت، نوع ورزش، برنامه زمانی مسابقات، مکان برگزاری بازیها، شرایط اقتصادی، علاقه به بازیکنان، عوامل احساسی(انگیختگی)، تفریح، ایمنی و امنیت، تعامل اجتماعی، نمایش(نتیجه مسابقه)، ترویج و مصرف از طریق رسانه تاثیر مثبت و معناداری بر انگیزههای رفتاری و قصد حضور مجدد تماشاگران باشگاه فوتبال نساجی مازندران دارند. لذا با توجه به اهمیت بحث درآمدزایی و لزوم خودکفایی باشگاهها در بخش اقتصادی پیشنهاد میشود مدیران باشگاه نساجی مازندران از نتایج این پژوهش در جهت جلب رضایت تماشاگران و حضور مجدد آنان در ورزشگاه استفاده کنند.
واژگان کلیدی: بازاریابی ورزشی، هوادار، فوتبال، باشگاههای حرفهای
اشتراک گذاری در: