راسیه صالحی
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، آموزگار مقطع ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه 2 شهرستان ساری
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال سوم، شماره هفتم، تابستان 1401، صفحات 25 الی 34
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناخت میزان اضطراب ریاضی و تعیین رابطه آن با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه ششم انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی؛ از لحاظ ماهیت، توصیفی و از نظر روش، همبستگی و جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان پایه ششم شهرستان ساری در سال تحصیلی 01-1400 بود. مطابق با فرمول تاباچنیک و همکاران (2007)، 96 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های استاندارد اضطراب ریاضی چيو و هنري (1990) و عملکرد تحصیلی فام و تيلور (1999) بود. با بهرهگیری از نرم افزار SPSS23 و در سطح معنیداری 0/05=a، یافتهها نشان داد میزان اضطراب رياضی دانش آموزان پایه ششم کمتر از حد متوسط و میزان عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه ششم بالاتر از حد متوسط است. همچنین، رابطه منفی معنیداری بین اضطراب رياضی و ابعاد آن (اضطراب يادگيري رياضي، اضطراب حل مسأله رياضي، اضطراب معلم رياضي و اضطراب ارزيابي رياضي) و عملكرد تحصيلي دانش آموزان پایه ششم وجود دارد. بنابراین، والدین و خانواده ها، آموزشگاه ها و مدارس، معلمان و متولیان آموزش و پرورش جهت افزایش عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه ششم در درس ریاضی، اقدامات لازم جهت کاهش میزان اضطراب ریاضی دانش آموزان، طراحی، پیادهسازی و بر حسن اجرای آن تاکید نمایند.
واژگان کلیدی: اضطراب ریاضی، عملکرد تحصیلی، پایه ششم.
اشتراک گذاری در: