سیده بتول عبداله زاده
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، آموزش و پرورش استان مازندران، شهرستان بابلسر kaylee0ygz4lewis@yahoo.com
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال سوم، شماره ششم، بهار 1401، صفحات 170 الی 177
چکیده
عوامل متعددی از جمله سبک یادگیری میتواند بر جریان یادگیری تاثیر داشته باشد. سبک یادگیری شیوه ای است که فراگیران در یادگیری مطالب درسی خود به سایر شیوه ها ترجیح می دهند. يكي ازمهمترين اين سبك ها، سبك شناختي وابسته – نابسته به زمينه ويتكين است.اين پژوهش جزء معدود پژوهش هاي انجام گرفته در اين زمينه در ايران است. پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بين سبك هاي يادگيري و درك متن زبان انگليسي و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام شد. در اين پژوهش 338 دانش آموز دختر و پسر پایه سوم متوسطه نظری به صورت تصادفی چند مرحله ای از میان دانش آموزان شهرستان بابلسر انتخاب شدند و به آزمون گروهی اشکال نهفته((GEFT) پاسخ دادند. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل رگرسیون نشان می دهد که سبک شناختی FDI به ترتیب 69 صدم، 92 صدم و 11/6 درصد تغییرات متغیرهای وابسته (نمره درک مطلب، یادگیری زبان انگلیسی و معدل کل) را تبیین می کند. براساس يافته ها هر چه سبک شناختی نابسته تر به زمینه باشد، مهارت درک متن انگلیسی،یادگیری زبان انگلیسی و پیشرفت تحصیلی بالاتر است. از يافته هاي اين پژوهش مي توان در زمينه انتخاب رشته تحصيلي و همچنين راهنمايي دقيق تر يادگيرندگان جهت ارتقاي يادگيري استفاده نمود.
واژگان کلیدی: سبك شناختی وابسته- نابسته به زمینه ، مهارت درک متن انگلیسي، یادگیری زبان انگلیسی، پیشرفت تحصیلی. سازمانی.
اشتراک گذاری در: