فرخنده منصوریان
دکتری فلسفه و حکمت اسلامی مدرس دروس تعلیم و تربیت دانشگاه فرهنگیان تهران پردیس نسیبه
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال سوم، شماره هفتم، تابستان1401، صفحات 195 الی 209
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش اخلاق حرفهای معلمان بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دوره متوسطه شهر بوشهر بودند. به منظور انتخاب نمونه از روش نمونهگیری خوشهای استفاده شد. پژوهش حاضر به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و گواه انجام شد. اعتبار و روایی بسته آزمایشی به تایید 15 نفر از اساتید علوم تربیتی رسید. ابزار سنجش پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی شرر و مادوکس (1982) بود یافته های تحقیق نشان داد که پس از تعديل اثر پیشآزمون، تاثیر آموزش اخلاق حرفهای معلمان بر خودکارآمدی تحصیلی معنیدار بود. ضریب اتا نشان میدهد که 33/9 درصد خودکارآمدی تحصیلی توسط آموزش اخلاق حرفهای معلمان قابل تبیین است. برآورد پارامتر در پس آزمون گروه آزمایش نشان داد که اندازه اثر گروه آزمایش در سطح 001/>P معنی دار است. اندازه اثر اخلاق حرفهای معلمان بر خودکارآمدی تحصیلی بین 4/41 تا 9/60 واحد افزایش خودکارآمدی تحصیلی است نتایج نشان داد دانش آموزانی که معلمان آنان با اخلاق حرفه ای بالا در کلاس تدریس میکردند، از خودکارامدی تحصیلی بالاتری نسبت به دانش آموزانی که معلمان آنان تحت آموزش قرار نگرفته بودند، برخوردار بودند.
واژگان کلیدی: اخلاق حرفه ای، خودکارامدی تحصیلی، معلمان، دانشآموزان
اشتراک گذاری در: