یاسمن عباس زاده1
مارال عباس زاده2
۱کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبایی، آموزگار پایه سوم ابتدایی دبستان پسرانه مسعود دهقان شهرستان قائم شهر. Abbaszadehyasaman@gmal.com
2دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاداسلامی، ساری، ایران. maralabbaszadeh@gmail.com
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال دوم، شماره دوم، بهار1400، صفحات 110 الی 121
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر چندرسانهای فلسفه برای کودک (P4C) بر حل مسئله و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی، انجام شد. این پژوهش به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه های آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه سوم ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان قائمشهر در سال تحصیلی 00–1399 بود که تعداد 40 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به صورت کاملا تصادفی (بر اساس قرعه کشی) در گروه های آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. برای آزمودني هاي گروه آزمايش، آموزش فلسفه برای کودک بر پایه چندرسانه ای، با روش پیشنهادی فیلیپ کم (1994) طي 8 جلسه و به مدت یک ماه، اجرا شد. در حالی که، اعضاء گروه کنترل در این مدت آموزش مشابهای دریافت نکردند. ابزار اندازه گیری در پیش آزمون و پس آزمون پرسشنامه حل مسئله هپنر (1988) و عملكرد تحصيلي فام و تيلور (1999) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس (ANCOVA) در سطح اطمینان 95 درصد (0/05=a) انجام شد. یافته ها نشان داد که چندرسانه ای فلسفه برای کودک (P4C) بر حل مسئله دانش آموزان پایه سوم ابتدایی تاثیر معناداری دارد. همچنین، چندرسانهای فلسفه برای کودک (P4C) بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی تاثیر معناداری دارد. بنابراین، معلمان پایه سوم ابتدایی برای بهبود، ارتقاء و یا تقویت حل مساله و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان میتوانند از چندرسانه ای فلسفه برای کودک (P4C) بهره گیرند.
واژگان کلیدی: فلسفه برای کودک (P4C)، حل مسئله، عملکرد تحصیلی، چندرسانه ای.
اشتراک گذاری در: