سید محمد رضا رسولی1
سید مسعود رسولی2
رضیه بازاری3
1کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، آموزش و پرورش شهرستان میاندرود ( نویسنده مسئول) mahyar666@gmail.com666
2کارشناس ارشد مدیریت اموزشی، آموزش و پرورش شهرستان میاندرود
3کارشناس ارشد مدیریت اموزشی، آموزش و پرورش شهرستان میاندرود
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال سوم، شماره هفتم، تابستان1401، صفحات 134 الی142
چکیده
هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر کیفیت زندگی کاری بر خودکارآمدی معلمان آموزش و پرورش شهرستان میاندرود بود. این پژوهش از نظر هدف، کاریردی و از نظر روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شد. جامعه آماری متشکل از کلیه معلمان آموزش و پرورش شهرستان میاندرود به تعداد 747 نفر بوده که که بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) تعداد 254 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون با 27 سوال و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران (1982) با 17 سوال استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزارها به تایید متخصصان رسید و پایایی آنها با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه کیفیت زندگی کاری 0/92 و خودکارآمدی 0/85 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای رگرسیون تک متغیره وچند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که؛ کیفیت زندگی کاری بر خودکارآمدی معلمان آموزش و پرورش شهرستان میاندرود تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین از بین ابعاد کیفیت زندگی کاری، پرداخت منصفانه و کافی، محیط کار ایمن و بهداشتی، تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم، وابستگی اجتماعی زندگی کاری، یکپارچگی و انسجام اجتماعی در سازمان و توسعه قابلیتهای انسانی بر خودکارآمدی معلمان تاثیر مثبت و معناداری دارند.
واژگان کلیدی: کیفیت زندگی کاری، خودکارآمدی، معلمان، آموزش و پرورش
اشتراک گذاری در: