سیده سکینه فاضلی1
مریم حیدری2
1دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی کارشناس منابع انسانی، بیمارستان امام علی(ع) شهرستان آمل (نویسنده مسئول)
2دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی آموزگار دوره ابتدایی، آموزش و پرورش شهرستان آمل (mhidary707@gmail.com)
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال سوم، شماره هفتم، تابستان1401، صفحات 244 الی 254
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سواد اطلاعاتی و مدیریت دانش با کارآفرینی سازمانی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان ساری در دوران همهگیری اپیدمی کوید-19، انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی؛ از لحاظ ماهیت، توصیفی و از نظر روش، همبستگی و جامعه آماری، شامل تمامی کارکنان آموزش و پرورش در نواحی یک و دو شهرستان ساری در سال تحصیلی 01-1400 بود. مطابق با تاباچنیک و همکاران (2007)، 169 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های استاندارد سواد اطلاعاتی سیامک و داورپناه (1388)، مدیریت دانش پاتریک و همکاران (2009) و کارآفرینی سازمانی هیل (2003) بود. با بهرهگیری از نرم افزار SPSS23 و در سطح معنیداری 0/05=a، یافته ها نشان داد رابطه مثبت معنی داری بین سواد اطلاعاتی با کارآفرینی سازمانی وجود دارد. همچنین، رابطه مثبت معنی داری بین مدیریت دانش با کارآفرینی سازمانی وجود دارد. بنابراین، توجه به رشد و توسعه سواد اطلاعاتی و مدیریت دانش در آموزش و پرورش میتواند به افزایش کارآفرینی سازمانی کارکنان آن منتهی شود.
واژگان کلیدی: سواد اطلاعاتی، مدیریت دانش، کارآفرینی سازمانی، اپیدمی کوید-19
اشتراک گذاری در: