عاطفه عسکری جویباری 1
مریم تقوایی یزدی 2
1دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، موسسه آموزش عالی روزبهان، ساری، مازندران، ایران askari.atefe@yahoo.com
2دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، مازندران، ایران (نویسنده مسئول) m_taghvaeeyazdi@yahoo.com
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال چهارم، شماره دوازدهم، پاییز1402، صفحات 31 الی 38
چکیده
هدف کلی پژوهش حاضر، تعیین وضعیت شیوه های تصمیم گیری مدیران گروه های آموزشی از نظر اعضای هیات علمی دانشگاه های شهر ساری براساس مدل رفتاری تصمیم گیری سازمانی بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری آن را اعضای هیات علمی دانشگاه های منتخب شهر ساری (هدف، روزبهان، ادیب، دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور) به تعداد 354 نفر تشکیل میدادند که براساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 186 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوري داده ها از پرسشنامه محقق ساخته با 20 سوال استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار به تایید متخصصان رسید و پایایی آن با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ 91/0 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تی تک نمونه ای استفاده شد. نتایج نشان داد که؛ وضعیت شیوه های تصمیم گیری مدیران گروه های آموزشی از نظر اعضای هیات علمی دانشگاه های شهر ساری بر اساس مدل رفتاری تصمیم گیری سازمانی مطلوب و بالاتر از حد متوسط است. همچنین وضعیت ابعاد (اداری، اجرایی، رهبری و خلاقیت) در شیوه های تصمیم گیری مدیران گروه های آموزشی از نظر اعضای هیات علمی دانشگاه های شهر ساری بر اساس مدل رفتاری تصمیم گیری سازمانی مطلوب و بالاتر از حد متوسط است.
واژگان کلیدی: شیوه های تصمیم گیری، مدل رفتاری، تصمیم گیری سازمانی
اشتراک گذاری در: