فرشته اسدی اوریمی
کارشناسی ارشد تاریخ دوره اسلامی، دبیر مقطع متوسطه دوم دبیرستان فرزانگان دو ساری Fereshteasadi.Orimi50@Gmail.Com
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال سوم، شماره نهم، زمستان1401، صفحات 132 الی 147
چکیده
نظام تعلیم و تربیت در ایران از ظهور اسلام تا بروز انقلاب مشروطیت بر پایه سنت و مذهب قرار داشت و جامعه به گونهای سنتی كودكان را برای در دست گرفتن نبض حیاتی آینده این مرز و بوم تربیت میكرد. پدر و مادر به صورت فطری از همان آغاز تولد ، نخستین و مهمترین آموزگاران فرزندان خود بودند. پسر، علم و فنون و صنعت را از پدر میآموخت و دختر تا ۹ سالگی رموز و فنون خانهداری را از مادر كسب میكرد. در این دوران تعلیم و تربیت دختران و زنان عموماً به شکل مکتبخانهای بود و این مکتب خانه ها تحت نظارت دولت نبوده و برنامه ی ویژهای برای آنها در نظر گرفته نشده بود. در کنار آموزش مکتبخانهای زمینه ی آموزش به سبک جدید نیز از اوایل دوره ی قاجار فراهم شده بود، که این امر نتیجه ارتباط با کشورهای اروپایی، تأسیس مدارس خارجی و انتشار روزنامه بوده است. پس از انقلاب مشروطه با تأسیس مدارس به سبک جدید، مدارس دخترانه نیز به دو صورت ملی و دولتی درآمد که برنامه ی آموزشی این مدارس با توجه به ملی یا دولتی بودنشان متفاوت بوده است. این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و صورت گرفته است، به بررسی نحوه ی آموزش دختران و زنان در دورهی قاجار به عنوان بخش مهم و موثر جامعه ی ایران به لحاظ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پرداخته و تحولات آموزشی ، فرهنگی ، اجتماعی از سلطنت فتحعلیشاه تا سلطنت مظفرالدین شاه مطرح گردیده است.
واژگان کلیدی: آموزش ، قاجار ، دختران ، زنان ، مدارس ملی ، تحولات آموزشی.
اشتراک گذاری در: