علیرضا میکائیلی1
مهدی نبی پور افروزی2
نازی خسروانی3
1دکتری مدیریت، وزارت امور اقتصادی و دارایی. رایانامه: alirezamikaeeli@yahoo.com
2دانشجوی دکتری، گروه علوم اجتماعی و رفتاري، مالی(مهندسی مالی)، دانشکده مدیریت، پردیس بینالملل ارس دانشگاه تهران
3کارشناس ارشد مدیریت، سازمان امور مالیاتی کشور
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال چهارم، شماره یازدهم، تابستان1402، صفحات 80 الی 99
چکیده
توجه و علاقهی غافلگیرکنندهای به فناوریهای مالی در سالهای اخیر در حال رشد است. این پدیدهی مالی معاصر مشخصههای اصلیاش اصولاً با استفادهی سنگین از فناوری در عرصهی ارتباطات تشخیص داده میشود که برخی آن را اقتصاد شبکه نامیدهاند. سرویس فناوریهای مالی دامنهی وسیع و گستردهای از سرویسها و خدمات مالی را تحت پوشش قرار میدهد که از رشد و توسعهی انفجاری درزمینهی فناوری سرمایهگذاری شدهاند اما قطعاً فقط به آنها محدود نمیشود، و این موارد را شامل میشود: پرداخت ها، طبقهی تسویهحساب و شفاف سازی، که بااعتبار، سپرده گذاری و سرویس ها و خدمات افزایشدهندهی سرمایه دنبال میشود. برخلاف این واقعیت که نقشآفرینان توجه جهانی را از سوی قانون گذران، رهبران و مدیران صنعت مالی به سمت خود جلب میکنند، این مبحث بهعنوان تحقیق هنوز هم در مرحلهی نوزادی قرار دارد و تحقیق و پژوهش علمی اندکی تابهحال صورت گرفته است. این مقاله قصد دارد که در ابتدا و در وهله ی اول، بر این موج رشد و توسعه در صنعت مالی پرتو افکند که با فناوری بالا ترکیبشده است، آن همچنین قصد دارد تا نقش فناوری های مالی در عرصه ی صنعت مالی را بهطورکلی و نقش فناوری های مالی در بخش بانکداری را بهطور خاص و ویژه شفاف سازد. این مقاله اهداف خود را در دو مرحله ی اصلی به دست آورد: اول، پیشینه و تعریف فناوری های مالی، علاوه بر تأکید بر قسمت ها و بخش های فعلی بازار فناوری های مالی و چشم انداز آن و برخی پلتفرم های جایگزین فناوری های مالی موردبحث و گفتگو قرار خواهند گرفت. در مرحله ی دوم، ما تأثیر فناوری های مالی بر روی صنعت بانکداری و پاسخ موردنیاز برای مراجعه با آن را مورد شناسایی قرار خواهیم داد.
واژگان کلیدی: فناوری های مالی، صنعت بانکداری، رقابت پلتفرم، اقتصاد شبکه.
اشتراک گذاری در: