سیده عصمت رسولی1
سولماز اریمی2
حسین دفاعی بوئینی3
عباس نسیمی4
1استادیار گروه برنامه ریزی درسی، واحد ساری،دانشگاه آزاد اسلامی،ساری،ایران،
نویسنده مسئول: Esmatrasoli@yahoo.com
2دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد، واحد ساری، مازندران، ایران، آموزگار و مدرس، آموزش و پرورش ناحیه 2 ساری،soleimani5530@yahoo.com
3کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، arimisolmaz964@gmail.com
4استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد تنکابن،دانشگاه آزاد اسلامی،تنکابن،ایران،
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال چهارم، شماره دهم، بهار1402، صفحات 231 الی 247
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی تاثیر برنامه درسی شایسته محور بر بهبود مهارت های کسب و کار هنرجویان پایه دوازدهم هنرستان های استان مازندران بود. در بررسی مهارت های لازم برای ورود به دنیای کسب و کار؛ از مولفه های اصلی تدوین شده توسط سازمان جهانی کار استفاده شد. روش تحقیق، کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها، توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه هنرآموزان پایه دوازدهم هنرستان های فنی و حرفه ای استان مازندران در بازه سال تحصیلی 96-98 بوده که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای هدفدار و جدول کرجسی و مورگان تعداد 290 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید که از این تعداد، 234 نفر از هنرآموزان پرسشنامه را تکمیل نمودند. پرسشنامه حاوی 40 سوال بوده که 7 شایستگی لازم برای ورود به کسب و کار و ۲۰ زیر مولفه مرتبط با آن را مورد بررسی قرار می دهد. روایی ابزار بوسیله متخصصین و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 0/825 مشخص گردید. جهت تحلیل داده های آماری از آزمون t تک نمونه استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که برنامه درسی شایسته محور با میانگین 3/64 در بهبود مهارت های کسب و کار هنرجویان پایه دوازدهم هنرستان های استان مازندران با تاکید بر مولفه های استاندارد جهانی دنیای کار موثر بوده است.
واژگان کلیدی: برنامه درسی , ساختار آموزشی, مهارتهای کسب و کار, نیروی انسانی.
اشتراک گذاری در: