زهرا مهدی پور
مربی مرکز پیش دبستانی امیدان فردا شهر بهنمیر (zahra.mahdipour1400@gmail.com).
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال سوم، شماره ششم، بهار 1401، صفحات 119 الی 128
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر داستان های فکری فیلیپ کم بر ابراز وجود کودکان سازگار و ناسازگار، پرداخت. روش پژوهش، نیمه آزمايشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، تمامی کودکان مراکز پیشدبستانی شهر بهنمیر در سال تحصیلی 01-1400 که به روش نمونهگیری خوشه ای چندمرحله ای، کودکان مرکز پیش دبستانی امیدان فردا بهنمیر به عنوان کانون اجرای طرح انتخاب گردید. جهت تمایز بین کودکان سازگار و ناسازگار از آزمون راتر (1967) فرم آموزگار و در پیش آزمون و پس آزمون از پرسشنامه ابراز وجود گمبریل و ریچی (1975) استفاده شد. براي گروه های آزمايشی (سازگار و ناسازگار)، به تصادف داستان هایی از مجموعه داستانهای فکری فیلیپ کم در هفت جلسه 30 دقیقه ای به مدت چهار هفته اجرا شد. در حالی که اعضاء گروه شاهد در این مدت هیچ گونه مداخله ای دريافت نکردند. نتايج آزمون تحلیل کواريانس یک متغیره نشان داد که داستان های فکری فیلیپ کم بر میزان ابراز وجود کودکان سازگار و ناسازگار تاثیر داشت و آن را افزایش داد. آزمون تحلیل واريانس یک راهه نیز نشان داد، میزان تاثیر داستان های فکری فیلیپ کم بر ابراز وجود کودکان گروه سازگار بیشتر از کودکان گروه ناسازگار و بیشتر از گروه شاهد بود.
واژگان كليدي: داستان های فکری فیلیپ کم، ابراز وجود، کودک سازگار، کودک ناسازگار.
اشتراک گذاری در: