مریم تقوایی یزدی1
ناهید آلبویه2
۱دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساري، مازندران، ایران (نویسنده مسئول) m_taghvaeeyazdi@yahoo.com
۲دانشآموخته کارشناسی ارشد، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساري، مازندران، ایران nahidalebuyeh@gmail.com
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال سوم، شماره ششم، بهار 1401، صفحات 1 الی16
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رهبری دانش محور بر ارزش آفرینی شفافیت سازمانی با نقش میانجی مهارتهای فراشناخت مدیران مدارس ناحیه 2 شهرستان ساری با روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس ناحیه 2 شهرستان ساری در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 220 نفر بود. طبق جدول کرجسی و مورگان، تعداد 136 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. ابزار اندازه گیری داده ها شامل پرسشنامههای استاندارد رهبری دانشمحور ویتالا (2004)، شفافیت سازمانی مدیر (1386) و مهارتهای فراشناخت شاطریان محمدی (1386) بود. روايي پرسشنامه توسط متخصصان این امر تأیید شد و با محاسبه آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامه های رهبری دانش محور برابر ۰/89، شفافیت سازمانی برابر ۰/81 و مهارتهای فراشناخت برابر ۰/85 محاسبه گردید که نشان داد پرسشنامه ها از پايايي نسبتاً بالایی برخوردار هستند. روش تجزیه و تحلیل دادهها استفاده از روشهای آمار توصیفی(محاسبه فراوانی و درصدها، میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمون کولموگروف اسمیرنوف، t وANOVA از طریق برنامه نرمافزاری SPSS 22 بود. یافتهها نشان داد که رهبری دانش محور بر ارزش آفرینی شفافیت سازمانی با نقش میانجی مهارتهای فراشناخت مدیران مدارس ناحیه 2 شهرستان ساری تاثیر دارد.
واژگان کلیدی: رهبری دانش محور، ارزش آفرینی، شفافیت سازمانی، مهارتهای فراشناخت مدیران.
اشتراک گذاری در: