وحید فلاح1
الهه رفاکار2
1استادیار گروه برنامه ریزیدرسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال چهارم، شماره سیزدهم، زمستان1402، صفحات 152 الی 179
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه اول ابتدایی براساس تکنیک ویلیام رومی به منظور غنیسازی محتوای این کتاب درسی برای رشد و یادگیری مهارتهای پژوهشی و اکتشافی در دانشآموزان با روش تحلیل محتوا به شکل تجزیه و تحلیل کمی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمام محتوای کتاب علوم تجربی پایهی اول ابتدایی در سال تحصیلی 1402-1401 باشد. در این پژوهش کلیه دروس کتاب به عنوان نمونه مورد پژوهش قرار گرفت. روش تحقیق توصیفی و روش مطالعه از نوع تحلیل محتوای کمی بوده و برای بررسی دادهها و اطلاعات از روشهای مناسب آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین) و محاسبه ضریب درگیری براساس فرمول ویلیام رومی استفاده شدکه یافته های تحقیق نشان می دهد، ضریب درگیری محتوای متون کتاب علوم تجربی پایه اول 1.9 میباشد که طبق فرمول ویلیام رومی اعداد بین 0.4 و 1.5 فعال میباشد که طبق این فرمول محتوای متن کتاب علوم تجربی پایه اول ابتدایی فعال می باشد. همچنین طبق یافتههای به دست آمده ضریب درگیری سوالات کتاب نیز 5.25 بدست آمد که سوالات غیرفعال میباشد و ضریب درگیری تصاویر 0.47 بدست آمد که تصاویر کتاب فعال میباشد. طبق نتایج بدست آمده ضریب درگیری با متن و تصاویر و فعالیت های کتاب 1.12 می باشد که حاکی از فعال بودن کل کتاب علوم تجربی اول دبستان می باشد.
واژگان کلیدی: پایه اول ابتدایی، تحلیل محتوا، علوم تجربی، ، ویلیام رومی
اشتراک گذاری در: