کبری الیاسی
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، مشاور مدارس دخترانه فنی حرفه ای علی اکبر حسینی و مرحوم خدادادی روستای زاغمرز آموزش و پرورش شهرستان بهشهر Advisor.1elyasi@gmail.com
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال سوم، شماره هفتم، تابستان1401، صفحات 35 الی 46
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه اعتیاد تلگرام و اینستاگرام با نشخوار ذهنی و نگرانی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم، انجام شد. روش پژوهش توصيفي از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع تحصیلی متوسطه دوم آموزش و پرورش شهرستان ساری در سال تحصیلی98–1397
به تعداد 5867 نفر بود. طبق جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 361 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای اعتیاد حسنزاده و اولادزاد (1394)، نشخوار ذهنی تراپنل و کامپبل (1999)، نگرانی مهیر و همکاران (1990) و نگرشهای ناکارآمد وایزمن و بک (1978) بود. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین اعتیاد تلگرام و اینستاگرام با نشخوار ذهنی در دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه مثبت معنیدار وجود دارد. بین اعتیاد تلگرام و اینستاگرامبا نگرانی در دانش آموزان مقطع متوسطه رابطه مثبت معنیدار وجود دارد.
واژگان کلیدی: اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی، تلگرام، اینستاگرام، نشخوار ذهنی، نگرانی.
اشتراک گذاری در: