زهرا شعبانی بشلی1
۱معلم ابتدایی شهرستان سوادکوه شمالی. دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری Zhars7588@gamil.com
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال دوم، شماره سوم، تابستان1400، صفحات 36 الی 46
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی با نگرانی و کیفیت زندگی کاری معلمان، انجام شد. روش پژوهش توصيفي از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان آموزش و پرورش شهرستان سوادکوه شمالی در سال تحصیلی 00 – 1399 بود که تعداد 165 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای استاندارد اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی حسنزاده و اولادزاد (1394)، نگرانی مهیر و همکاران (1990) و کیفیت زندگی کاری والتون (1973) بود. پایایی پرسشنامه ها طبق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 0/86، 0/88 و 0/85 بود. در سطح اطمینان 95 درصد (0/05=a)، آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه مثبت معنیداری بین اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی با نگرانی معلمان وجود دارد. هم چنین، رابطه منفی معنیداری بین اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی با کیفیت زندگی کاری معلمان وجود دارد.
واژگان کلیدی: اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی، نگرانی، کیفیت زندگی کاری
اشتراک گذاری در: