عباس داودی
کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، واحد نکا، دانشگاه آزاد اسلامی، نکا، ایران.
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال سوم، شماره ششم، بهار 1401، صفحات 17 الی 25
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین باورهای دینی با بهداشت روانی دانش آموزان متوسطه دوم انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی؛ از لحاظ ماهیت، توصیفی و از نظر روش، همبستگی و جامعه آماری، شامل کلیه دانشآموزان متوسطه دوم شهرستان بهشهر به تعداد 4469 نفر بود. مطابق با جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان، 354 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای بر حسب جنسیت (دختر: 156 نفر و پسر: 198 نفر) انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های استاندارد باورهای دینی و بهداشت روانی بود. با بهره گیری از نرم افزار SPSS23 و در سطح معنیداری 0/05=a، یافته ها نشان داد رابطه معنی داری بین باورهای دینی با بهداشت روانی دانش آموزان وجود دارد. همچنین، بین باورهای دینی با شكايتهاي جسماني، اضطراب، ناسازگاري اجتماعي و افسردگي دانش آموزان نیز رابطه معنیداری وجود دارد. بنابراین، باورهای دینی عاملی موثر در جهت افزایش بهداشت روانی دانش آموزان از جمله کاهش اضطراب و افسردگی و افزایش سلامت جسمانی و سازگاری اجتماعی است که باید در خانواده، مدرسه و جامعه به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
واژگان کلیدی: باورهای دینی، بهداشت روانی، متوسطه دوم، دانش آموزان.
اشتراک گذاری در: