رجا قربانی 1
سولماز اریمی 2
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، معاون مدرسه ابتدایی کاظمیه، آموزش و پرورش ناحیه دو شهرستان ساری
2دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، آموزگار و مدرس آموزش و پرورش ناحیه دو شهرستان ساری
*نویسنده مسئول: arimisolmaz964@gmail.com
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال سوم، شماره نهم، زمستان1401، صفحات 168 الی 178
چکیده
حاضر با هدف بررسی رابطه بین اعتیاد به بازی های آنلاین با سرزندگی تحصیلی، خلاقیت و سلامت روانی دانش آموزان، انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی؛ از لحاظ ماهیت، توصیفی و از نظر روش، همبستگی و جامعه آماری، شامل تمامی دانش آموزان مشغول به تحصیل در پایه ششم شهرستان ساری در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 3230 نفر بود. مطابق با نرم افزار محاسبه حجم نمونه GPower، تعداد 346 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های استاندارد اعتیاد به بازی های آنلاین نظری و همکاران (1394)، سرزندگی تحصيلي حسین چاری و دهقانی زاده (1391)، خلاقیت تورنس و عابدی (1974) و سلامت روانی گلدبرگ و هيلير (1979) بود. در سطح معنی داری 0/05=a، یافته ها نشان داد رابطه معنی داری بین اعتیاد به بازی های آنلاین با سرزندگی تحصیلی، خلاقیت و سلامت روانی دانش آموزان وجود دارد (0/05=α > Sig.). بنابراین، اعتیاد به بازی های آنلاین تهدیدی جدی برای سرزندگی تحصیلی، خلاقیت و سلامت روانی دانش آموزان محسوب شده و بی توجهی و یا کم توجهی خانواده ها و مدارس نسبت به استفاده افراطی، نامتعارف و بیش از حد کودکان از بازی های آنلاین، می تواند خسارت های جبران ناپذیری به آینده تحصیلی و سلامت جسمانی و روانی آنان وارد نماید.
واژگان کلیدی: اعتیاد به بازی های آنلاین، خلاقیت، سرزندگی تحصیلی، سلامت روانی.
اشتراک گذاری در: