فائزه اصغری1
محبوبه جباری2
۱دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی آموزگار دبستان نرجس آموزش و پرورش ناحیه 2 شهرستان ساری asghari.faezee@gmail.com
2دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی ، واحدساری، دانشگاه آزاداسلامی، ساری، ایران، mahbobe1234j@gmail.com
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال دوم، شماره چهارم، پاییز1400، صفحات 63 الی 71
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین سرمایه روانشناختی با رضایت شغلی و استرس شغلی در کارکنان آموزش و پرورش، انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری عبارت از تمامی کارکنان آموزش و پرورش نواحی 1 و 2 شهرستان ساری در سال 1400 بود که تعداد 361 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای استاندارد سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (2007)، رضایت شغلی گريکسون (1987) و استرس شغلی اسیپو و اسپوکان (1987) بود. تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی از طریق برنامه نرم افزاریSPSS23 و سطح اطمینان 95 درصد (0/05=a) استفاده شد. جهت توصیف ویژگیهای جمعیت شناختی و متغیرها از شاخصهای آمار توصیفی چون فراواني، درصد فراواني، میانگین و انحراف معیار استفاده و جهت تعمیم اطلاعات حاصل از نمونه به جامعه آماری و آزمون فرضیه ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین سرمایه روانشناختی و رضایت شغلی رابطه مثبت معنیدار و بین سرمایه روانشناختی با استرس شغلی رابطه منفی معنیداری وجود دارد.
واژگان کلیدی: سرمایه روان شناختی، رضایت شغلی، استرس شغلی، کارکنان آموزش و پرورش
اشتراک گذاری در: