سیده بتول عبد اله زاده1
صادق ملا آقائی بهنمیری 2
1کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، آموزش و پرورش استان مازندران، شهرستان بابلسر kaylee0ygz4lewis@yahoo.com
2دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، آموزش و پرورش استان مازندران، شهرستان بابلسر
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال سوم، شماره هشتم، پاییز 1401، صفحات 146 الی160
چکیده
کیفیت زندگی کاری در مدرسه دارای اهمیت بهسزایی است و احتمالا تاثیرهای روانی و اجتماعی بر معلمان به جای میگذارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری در مدرسه و انگیزه پیشرفت با خودکارآمدی معلمان آموزش و پرورش شهزستان بابلسر با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان آموزش و پرورش شهرستان بابلسر در سال 1401-1400 که بر اساس جدول کرجسی و مورگان از تعداد 1400 نفر، تعداد 375 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای براساس جنسیت به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوري دادهها از پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون، پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای رگرسیون چندمتغیره، تی تک نمونهای و همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین کیفیت زندگی کاری و انگیزه پیشرفت با خودکارآمدی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. چنان چه کیفیت زندگی کاری معلمان مدارس افزایش یابد، محیط کاری مطلوبتری برای فراهم آمده و از این رو سلامت روانی آنان افزایش مییابد.
واژگان کلیدی: کیفیت زندگی کاری، انگیزه پیشرفت، خودکارآمدی، معلمان،
اشتراک گذاری در: