کوثر جوهری
دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، آموزگار پایه دوم دبستان مسعود دهقان آموزش و پرورش شهرستان قائمشهر، مازندران، ایران kosar.j.5213@gmail.com
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال سوم، شماره ششم، بهار 1401، صفحات 151 الی 159
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه تیپ های شخصیتی و اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی در دانش آموزان دوره ابتدایی انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی؛ از لحاظ ماهیت، توصیفی و از نظر روش، همبستگی و جامعه آماری، شامل کلیه دانشآموزان دوره ابتدایی شهرستان قائمشهر در سال تحصیلی 01-1400 بود. مطابق با تاباچنیک و همکاران (2007)، تعداد 111 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های استاندارد فرم کوتاه تیپ های شخصیتی کوستا و مککری (1986) و اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی خواجه احمدی و همکاران (1395) بود. با بهره گیری از نرم افزار SPSS23 و در سطح معنیداری 0/05=a، یافته ها نشان داد رابطه مثبت معنی داری بین تیپ شخصیتی روان آزرده و اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی در دانش آموزان دوره ابتدایی وجود دارد. همچنین، رابطه منفی معنی داری بین تیپ های شخصیتی برونگرایی، انعطافپذیری (باز بودن به تجربه)، توافقپذیری (خوشایندی) و وظیفهشناسی (پیرو وجدان بودن) و اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی در دانش آموزان دوره ابتدایی وجود دارد. بنابراین، اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی به تیپ های شخصیتی دانش آموزان وابسته است و تیپ های شخصیتی عاملی موثر در جهت کنترل و کاهش اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی در دانش آموزان دوره ابتدایی محسوب شده که باید به طور جدی مورد توجه خانواده، مدرسه و جامعه قرار گیرد.
واژگان کلیدی: تیپ های شخصیتی، اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی، دوره ابتدایی.
اشتراک گذاری در: