فاطمه رضانژاد 1
جمال صادقی 2
نبیالله اکبرنتاج شوب3
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
2استادیار گروه روانشناسی تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران(نویسنده مسئول) Jamalsadeghi48@yahoo.com
3استادیار گروه روانشناسی تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال چهارم، شماره دهم، بهار1402، صفحات 42 الی52
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه جو خانواده و بلوغ عاطفی با سلامت روانی دانش آموزان دختر، انجام شد که به لحاظ هدف، کاربردي؛ از نظر ماهیت، توصيفي و از نظر روش تحقیق، همبستگی بود. جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان دختر مشغول به تحصیل در دوره متوسطه دوم شهر بابل در سال تحصیلی 1402- 1401 به تعداد 2645 نفر بود که به روش نمونه گیری در دسترس، تعداد 338 نفر انتخاب شدند و به پرسشنامه های جو خانواده هیلبرن، بلوغ عاطفی سینگ و بهارگاوا و سلامت روانی گلدبرگ و هيلير، پاسخ دادند. روايي صوری و محتوایی با نظر متخصصان و صاحبنظران تأیید شد و به روش ضریب آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامه های جو خانواده برابر 0/87، بلوغ عاطفی برابر 0/81 و سلامت روانی برابر 0/84 محاسبه شد. در سطح اطمینان 95 درصد (0/05 = α)، یافتهها نشان داد رابطه مثبت معناداری بین جو خانواده با سلامت روانی، همچنین، بین بلوغ عاطفی با سلامت روانی در دانش آموزان دختر متوسطه دوم وجود دارد. از طرفی، سهم جو خانواده و بلوغ عاطفی در پیشبینی سلامت روانی دانش آموزان متفاوت بود. به طوریکه، بلوغ عاطفی بیشتر از جو خانواده بر سلامت روانی دانش آموزان دختر موثر بود.
واژگان کلیدی: بلوغ عاطفی، جو خانواده، سلامت روانی.
اشتراک گذاری در: