معصومه حسن پور 1
پروین اسدپور 2
1دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، شاغل در واحد دانشجویی پردیس فاطمه الزهراس؛ دانشگاه فرهنگیان استان مازندران(نویسنده مسئول): (mhasanpoor2@gmail.com)
2دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، شاغل در واحد دانشجویی پردیس فاطمه الزهراس؛ دانشگاه فرهنگیان استان مازندران
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال چهارم، شماره یازدهم، تابستان1402، صفحات 100 الی 113
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رفتار شهروند سازمانی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی با عملکرد شغلی معلمان، انجام شد که به لحاظ هدف، کاربردي؛ از نظر ماهیت، توصيفي و از نظر روش تحقیق، همبستگی بود. جامعه آماری، شامل کلیه معلمان زن و مرد آموزش و پرورش ناحیه یک شهرستان ساری در سال 1402 بود که به روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس تعداد 320 نفر انتخاب شدند و به پرسشنامه های پژوهش پاسخ دادند. روايي صوری و محتوایی پرسشنامه ها با نظر متخصصان و صاحبنظران تأیید شد و به روش ضریب آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامه رفتار شهروند سازمانی برابر 0/89، تعهد سازمانی برابر 0/91، رضایت شغلی برابر 0/87 و عملکرد شغلی برابر 0/90 محاسبه شد. در سطح اطمینان 95 درصد (0/05 = α)، یافتهها نشان داد رابطه مثبت معناداری بین رفتار شهروند سازمانی با عملکرد شغلی؛ بین تعهد سازمانی با عملکرد شغلی و بین رضایت شغلی با عملکرد شغلی معلمان وجود دارد. از طرفی، سهم رفتار شهروند سازمانی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی در تبیین (پیشبینی) عملکرد شغلی معلمان متفاوت بود. بهطوریکه، سهم رفتار شهروند سازمانی در پیشبینی عملکرد شغلی معلمان بیشترین بود و در مراتب بعدی به ترتیب، تعهد سازمانی و رضایت شغلی قرار گرفت.
واژگان کلیدی: تعهد سازمانی، رضایت شغلی، رفتار شهروند سازمانی، عملکرد شغلی.
اشتراک گذاری در: