بهرام سالاری1
۱ دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی. معلم پایه سوم ابتدایی آموزش و پرورش شهر خوافbahramsalary123@qimal.com
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال دوم، شماره چهارم، پاییز1400، صفحات 92 الی 100
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سلامت سازماني و اعتماد سازماني با تعهد سازماني در معلمان دوره ابتدایی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری عبارت از تمامی معلمان دوره ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان خواف به تعداد 1015 نفر بود که تعداد 285 نفر طبق جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای (بر حسب جنسیت) انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای استاندارد سلامت سازمانی مایلز (1969) با 40 گویه، اعتماد سازمانی مایر و داویز (1999) با 17 گویه و تعهد سازمانی آلن و مییر (1991) با 24 گویه بود. تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی از طریق برنامه نرم افزاریSPSS23 استفاده شد. جهت توصیف ویژگیهای جمعیت شناختی و متغیرها از شاخصهای آمار توصیفی چون فراواني، درصد فراواني، میانگین و انحراف معیار استفاده و جهت تعمیم اطلاعات حاصل از نمونه به جامعه آماری و آزمون فرضیه ها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. یافتهها، نشان داد که رابطه مثبت معنیدار بین سلامت سازماني و اعتماد سازماني با تعهد سازمانی وجود دارد. تعهد سازماني معلمان توسط متغیرهای سلامت سازماني و اعتماد سازماني قابل پیشبینی است. به طوری که این متغيرها 60/3 درصد از تعهد سازماني معلمان را تبیین (پیشبینی) میکنند. در این میان، متغیر سلامت سازمانی بیشترین سهم را در پیشبینی تعهد سازمانی معلمان دارد و بعد از آن اعتماد سازمانی قرار دارد.
واژگان کلیدی: اعتماد سازماني، سلامت سازماني، تعهد سازماني.
اشتراک گذاری در: