فاطمه همتی1
۱کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
فصلنامه علمی پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال اول، شماره اول، زمستان 99، صفحات ۵۹ الی ۷۳
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه سواد اطلاعاتی با بهرهوری پژوهشی و نقش میانجی خودکارآمدی پژوهشی در معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان بهشهر انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، روش گردآوری اطلاعات میدانی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان بهشهر به تعداد 269 نفر بودند، که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی (بر حسب جنسیت) 155 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد سواد اطلاعاتی نیکپور و همکاران (1390)، خودکارآمدی پژوهشی بیاسچک و همکاران (1996) و پرسشنامه محقق ساخته بهرهوري پژوهشی بود. روایی این پرسشنامهها توسط متخصصان مورد تأیید قرار گرفت، پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ (سواد اطلاعاتی برابر ۰/96، بهرهوری پژوهشی برابر ۰/89 و خودکارآمدی پژوهشی برابر ۰/9۵ درصد) محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از بخش توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزارهای Spss و Lisrel استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سواد اطلاعاتی با بهرهوری پژوهشی و نقش میانجی خودکارآمدی پژوهشی در معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان بهشهر رابطه وجود دارد. که مولفه ارزیابی اطلاعات بیشترین رابطه با بهرهوری پژوهشی و نقش میانجی خودکارآمدی پژوهشی دارد.
واژگان کلیدی: سواد اطلاعاتی، بهره وری پژوهشی، خودکارآمدی پژوهشی، معلمان
اشتراک گذاری در: