فاطمه محمدنژاد 1
فرشته پیرمردی2
۱آموزگار پایه چهارم دبستان شهید احتشامی ناحیه دو ساری،نویسنده مسئول: fmohamadnezhad8@gmail.com
2دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، معلم مقطع ابتدایی شهرستان گنبد کاووس.
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال دوم، شماره سوم، تابستان1400، صفحات 116 الی 124
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رابطه گرایش به کار تیمی و مسئولیت پذیری کارکنان آموزش و پرورش، انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان آموزش و پرورش نواحی 1 و 2 شهرستان ساری در سال تحصیلی 00-1399 بود که از این جامعه آماری تعداد 280 نفر با روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های استاندارد گرایش به کار تیمی باکر و همکاران (2010) و مسئولیتپذیری احمدی آخورمه و همکاران (1392) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیونی) از طریق نرمافزار SPSS23 در سطح اطمینان 95 درصد (0/05=a) انجام شد. یافتهها نشان داد که رابطه مثبت معنی داری بین گرایش به کار تیمی و ابعاد آن یعنی ساختار گروه، رهبري، کنترل موقعیت، حمایت متقابل و برقراري ارتباط با مسئولیت پذیری کارکنان وجود دارد. به طوری که تحلیل رگرسیونی تایید کرد که این متغيرها 82/3 درصد از مسئولیت پذیری کارکنان را تبیین (پیشبینی) میکنند. در این میان، حمایت متقابل بیشترین سهم را در پیشبینی مسئولیت پذیری کارکنان دارد و بعد از آن در مراتب بعدی، کنترل موقعیت، رهبري، برقراري ارتباط و ساختار گروه قرار دارند
واژگان کلیدی: گرایش به کار تیمی، مسئولیت پذیری، آموزش و پرورش.
اشتراک گذاری در: