پروین اسدپور1
معصومه حسن پور2
1دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، شاغل در واحد دانشجویی پردیس فاطمه الزهراس؛ دانشگاه فرهنگیان استان مازندران ( نویسنده مسئول) (parvin_asadpour@yahoo.com)
2دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، شاغل در واحد دانشجویی پردیس فاطمه الزهراس؛ دانشگاه فرهنگیان استان مازندران
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال چهارم، شماره دوازدهم، پاییز1402، صفحات1 الی 11
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مدیریت دانش و سواد اطلاعاتی با عملکرد شغلی دانشجو معلمان، انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی؛ از لحاظ ماهیت، توصیفی و از نظر روش، همبستگی بود. جامعه آماری، تمامی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان مازندران در سال تحصیلی 02-1401 بود که تعداد 260 نفر به روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای استاندارد مدیریت دانش پاتریک و همکاران (2009)، سواد اطلاعاتی سیامک و داورپناه (1388) و عملکرد شغلی کوپمنز و همکاران (2011) بود که روایی محتوایی آنها با نظر متخصصان و پایایی به روش همسانی درونی و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بهترتیب برابر با ۰/۹۱، ۰/۸۹ و ۰/۹۰ تایید شد. در سطح اطمینان 95 درصد (۰/۰۵=a)، نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد رابطه مثبت معنیداری بین مدیریت دانش با عملکرد شغلی وجود دارد. همچنین، رابطه مثبت معنیداری بین سواد اطلاعاتی با عملکرد شغلی وجود دارد. تحلیل رگرسیونی نشان داد سهم متغیرهای مدیریت دانش و سواد اطلاعاتی در پیشبینی عملکرد شغلی متفاوت است. بهطوریکه، در مقایسه با سواد اطلاعاتی، مدیریت دانش بیشترین سهم را در پیشبینی عملکرد شغلی دارد (۰/۰۵=α > Sig.). بنابراین، توجه به رشد و توسعه سواد اطلاعاتی و مدیریت دانش در دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان میتواند به افزایش عملکرد شغلی آنان منتهی شود.
واژگان کلیدی: سواد اطلاعاتی، عملکرد شغلی، مدیریت دانش.
اشتراک گذاری در: