سیده زینب هادیان سیدمحله1
صفی اله رمضانخانی2
الهه میرنژاد3
زهرا عبدالهی4
1دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، مدرس دانشگاه فرهنگیان استان مازندران، نویسنده مسئول:(hadiyan57@yahoo.com)
2دکتری تخصص مدیریت آموزشی؛ مدرس دانشگاه فرهنگیان استان تهران.
3دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی،واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
4دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال سوم، شماره ششم، بهار 1401، صفحات 97 الی 108
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان بهزیستی روانشناختی معلمان آموزش و پرورش پس از دوران اپیدمی کووید-19، انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی؛ از لحاظ ماهیت، توصیفی و از نظر روش، زمینهیابی (پیمایشی) و جامعه آماری، شامل تمامی معلمان ابتدایی آموزش و پرورش نواحی یک و دو شهرستان ساری در استان مازندران در سال تحصیلی 01-1400 بود. مطابق با تاباچنیک و همکاران (2007)، 124 نفر به روش نمونه گیری در دسترس (زن: 67 نفر و مرد: 57 نفر) انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه استاندارد بهزیستی روانشناختی نسخه کوتاه (18 سؤالی) ریف (2002) بود. با بهره گیری از نرم افزار SPSS23 و در سطح اطمینان 95 درصد (0/05=a)، یافتهها نشان داد تفاوت معنیداری بین میانگین بهزیستی روانشناختی و مولفه های آن (تسلط بر محیط، استقلال، ارتباط مثبت با دیگران، رشد شخصی، هدفمندی در زندگی و پذیرش خود) با میانگین نظری (نقطه برش: 3/50) وجود دارد (Sig. < α = 0.05) و از آن جا که مقادیر میانگین نمونه از میانگین نظری بزرگتر است از نظر آماری، میزان بهزیستی روانشناختی و مولفه های آن (تسلط بر محیط، استقلال، ارتباط مثبت با دیگران، رشد شخصی، هدفمندی در زندگی و پذیرش خود) در معلمان ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان ساری پس از دوران اپیدمی کووید-19، بزرگتر از متوسط است. نتیحه این که شرایط کرونایی و فاصله گذاری اجتماعی تاثیری بر بهزیستی روانشناختی معلمان ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان ساری نداشته است.
واژگان کلیدی: بهزیستی روانشناختی، معلمان ابتدایی، پاندمی کووید-19.
اشتراک گذاری در: