فرشته اسدی اوریمی1
زهرا یوسفی2
1کارشناسی ارشد تاریخ دوره اسلامی، دبیر مقطع متوسطه دوم دبیرستان فرزانگان2ساری.(نویسنده مسئول)
Fereshteasadi.Orimi50@Gmail.Com
2کارشناسی ارشد تاریخ ، دبیر تاریخ مقطع متوسطه دوم دبیرستان فرزانگان2ساری. yousefizahra47@Gmail.Com
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال چهارم، شماره دهم، بهار1402، صفحات 344 الی 358
چکیده
در تاریخ معاصر ایران، روی کار آمدن قاجار از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آموزش در دوره قاجار و پیش از آن، از جمله ی طولانى ترین دوره های نظام آموزشى در ایران به شمار مى رود. آموزش ها در ابتدا به شکل آموزش در مکتب خانه ها و تحت نظر آموزش یافتگان حوزه هاى علمیه بوده است که پیوسته نیز مورد انتقاد قرار مى گرفت. در دوران قاجاریه پس از آنکه آرامش نسبی در زمان پادشاهی فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه قاجار برقرار شد ، بستری مناسب جهت آغاز تحولاتی در نظام آموزشي و پيدايش مدارس جديد آغاز گردید. یکی از مهمترین دگرگوني هايی که در این دوران در ايران رخ داد اقتباس آموزش و پرورش نوين از اروپا و تلاش شاهان ، به ويژه شماري از دولت مردان براي گسترش آن در کشور بود. بسیاری از درباریان و روشنفکران که پدیده ها و تمدن نو غربی را از نزدیک مشاهده کرده بودند و این مشاهدات در اندیشه های آنها اثر گذاشته بود بعد از بازگشت به کشور ، شروع به انجام فعالیت های فرهنگی نموده و از پیشگامان و بانیان مدارس جدید و متحول ساختن نظام آموزشی در ایران شدند. علاوه بر این روزنامههاي عهد قاجار ، درعرصههاي گوناگون اجتماعي ، سياسي ، اقتصادي و فرهنگي به روشنگري ميپرداختند و بسياري از آنها ضمن بحث درباره موضوعات مختلف ، از لزوم و ضرورت تأسيس مدارس جديد و اهميت و تأثير آن در پيشرفت اجتماعي ، سخن گفته و از دستاوردهاي كشورهاي پيشرفته شاهد ميآوردند تا انگيزهاي براي آگاهي و بيداري مردم باشد. نقش روزنامه ها در گسترش مدارس جديد پر واضح بود و چه بسا پا را فراتر از آن هم مينهادند. پس از انقلاب مشروطيت مدارس رشد و گسترش نسبي يافتند . اين رشد در ايالات و ولايات گوناگون فراز و نشيبهايي داشت و با توجه به اوضاع سياسي و اجتماعي هر منطقه پيوسته در فراز و فرود بود. این پژوهش که با روش توصیفی – تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای صورت گرفته است ، به بررسی و بیان عوامل موثر بر تحول نظام آموزشی در ایران در دوره ی قاجار پرداخته است.
واژگان کلیدی: نظام آموزشی، قاجار، روشنفکران، آموزش و پرورش نوین
اشتراک گذاری در: