شهرزاد هدایتی
دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی واحد آزاد ساری، مدیر آموزشگاه و پیش دبستانی مستقل، مدیرمجتمع آموزشی فرهنگی و هنری و قرآنی محمودآباد hedaityshahrzad@gmail.com
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال سوم، شماره هفتم، تابستان1401، صفحات 229 الی 243
چکیده
دانش آموزان و به ویژه دانش آموزان دوره ابتدایی بزرگترین سرمایه های انسانی هر جامعه به حساب می آیند؛ زیرا با به کارگیری دانش و مهارت های آموخته شده میتوانند گام های استواری در جهت تعالی، رشد و آبادانی جامعه بردارند. بنابراین، یکی از اهداف مهم نظام آموزشی، تربیت دانش آموزانی مسئولیت پذیر است. در همین خصوص، هدف این پژوهش شناخت عوامل موثر بر مسئولیت پذیری اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی بود. این پژوهش از نوع کاربردی و با رویکرد کیفی با استفاده از روش تحلیل اسنادی انجام شد. بدین منظور به صورت هدفمند و با جستجو در پایگاه های اطلاعاتی داخل کشور تعداد 15 پژوهش منتشر شده طی سالهای 1400-1390، در خصوص مسئولیت پذیری با استفاده از روش تحلیل اسنادی، دستهبندی و مؤلفه های تاثیرگذار بر مسئولیت پذیری اجتماعی دانش آموزان شناسایی گردید. یافتهها نشان داد عوامل فردی، اجتماعی، آموزشی، تربیتی، اخلاقی، فرهنگی، قانونی، اقتصادی و زیستی، مهمترین عوامل تاثیرگذار بر مسئولیت پذیری اجتماعی دانش آموزان می باشند. بنابراین، در پسا کرونا، توجه به این عوامل و مؤلفه ها سبب میشود که روحیه تعهد، مسئولیت پذیری، تلاش و پشتکار در دانش آموزان دوره ابتدایی پرورش یافته تا بتوان نیروهای فعال و مولدی را برای فعالیت در عرصه های مختلف اجتماع تربیت نمود.
واژگان کلیدی:مسئولیت پذیری اجتماعی، دانش آموزان دوره ابتدایی، تحلیل اسنادی.
اشتراک گذاری در: