سید احسان ميرسليماني عزيزی
کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، آموزگار آموزش و پرورش شهرستان بابلسر
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال چهارم، شماره سیزدهم، زمستان1402، صفحات 202 الی 210
چکیده
پژوهش حاضر با هدف، مقایسه احساس مسئولیت دانش آموزان پسر پایه ششم مدارس دولتی و غیر دولتی شهرستان بابلسر با روش علی مقایسه ای انجام شد. جامعه آماري، کلیه دانش آموزان پایه ششم مدارس دولتی و غیر دولتی شهرستان بابلسر در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 815 نفر بوده که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 261 نفر انتخاب شدند که از این تعداد بنابر تناسب گرفته شده، 186 نفر از مدارس دولتی و 75 نفر از مدارس غیر دولتی بودند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه مسئولیت پذیری دانش آموزان کردلو(1393) بود که که روایی محتوایی آنها با نظر متخصصان تایید شد. جهت تایید پایایی، محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر با 0/87 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای t تک گروهی و t برای گروه های مستقل انجام شد. در سطح اطمینان 95 درصد (0/05=α)، یافته ها نشان داد که میزان احساس مسئولیت (تعهد درونی و تعهد بیرونی) در دانشآموزان پسر پايه ششم مدارس دولتی و غیردولتي شهرستان بابلسر باهم برابر است. همچنین ميزان احساس مسئوليت و مولفه های آن در دانش آموزان پسر پايه ششم مدارس دولتي و غیر دولتی شهرستان بابلسر بیشتر از حد متوسط و مطلوب است.
واژگان کلیدی: احساس مسئوليت، تعهد بیرونی، تعهد درونی، دانش آموزان، مدارس دولتي و غير دولتي
اشتراک گذاری در: