مریم خادملو1
۱کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، دبیر متوسطه دوره اول ناحیه یک شهرستان ساری. karofanavarisari1@gmail.com
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال دوم، شماره پنجم، زمستان1400، صفحات30 الی 40
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اشتیاق تحصیلی دانشآموزان مدارس متوسطه دولتی، غیردولتی و تیزهوشان شهرستان ساری، انجام پذیرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماري عبارت بود از کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان ساری در سال تحصیلی 00–1399 برابر با 18606 نفر که مطابق با جدول کرجسی و مورگان (1970)، تعداد نمونه برابر 377 نفر شد. برای انتخاب افراد نمونه، از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای (بر حسب نوع مدرسه: دولتی، غیردولتی و تیزهوشان) استفاده شد. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه استاندارد اشتیاق تحصیلی رسولی خورشیدی و همکاران (1398) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحرافمعیار) و آمار استنباطی (آزمون تحلیل واریانس یک متغیری (انوا)) در سطح معناداری 0/05=α انجام شد. یافته ها نشان داد میزان اشتیاق تحصیلی و خرده مقیاسهای آن در دانشآموزان مدارس تیزهوشان بیشتر از مدارس دولتی و غیر دولتی است. همچنین، از نظر میزان اشتیاق تحصیلی و خرده مقیاسهای آن بعد از دانش آموزان مدارس تیزهوشان، دانشآموزان مدارس غیردولتی و در آخر دانشآموزان مدارس دولتی قرار دارند.
واژگان کلیدی: اشتیاق تحصیلی، متوسطه دوم، دولتی، غیردولتی و تیزهوشان
اشتراک گذاری در: