لادن سلیمی 1
سولماز اریمی 2
1استادیار برنامه ریزی درسی، واحد ساری، دانشگاه آزاداسلامی،ساری، ایران
2دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، واحد ساری، دانشگاه آزاداسلامی،ساری، ایران
*نویسنده مسئول: s.ladan@yahoo.com
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال سوم، شماره نهم، زمستان1401، صفحات 155 الی 167
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تطبیقی نظم و انضباط در آموزش ابتدایی ایران و کشورهای منتخب به روش کیفی – تطبیقی انجام شد. نمونه پژوهشی ایران و کشورهای منتخب از جمله ژاپن، انگلستان و مالزی هستند که به دلیل قرار گرفتن در رتبه های بالا در آموزش و پرورش جهان و نیز داشتن اشتراکات فرهنگی و مجاورت منطقه ای به صورت هدفمند برگزیده شدند. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده به کمک الگوی جرج بردی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری، مقایسه صورت پذیرفت به گونه ای که ابتدا مقررات تحصیلی و انضباطی کشورهای هدف جمع آوری شد و سپس تشابهات و تفاوت ها مورد تطبیق قرار گرفت. قوانین و نظم و انضباط در هر نظام آموزشی فرق میکند ولی همه کشورها سعی دارند تا با قوانین خود آینده بهتری برای کشور بسازند. و این ساختارها نشان میدهد که تا چه اندازه موفق بوده اند. هدف از بررسی این موضوع، چگونگی ایجاد مدرسهای شاد با دانش آموزان با انضباط و منظم که انسان های پرورش یافته تربیت شوند و متفکر و متعهد باشند که فقط هدف آنها کسب نمره بالاتر نیست، بلکه هدف، آموزش و پرورش است.
واژگان کلیدی: نظم، انضباط، آموزش ابتدایی، ایران، کشورهای منتخب
اشتراک گذاری در: