رضا فرد اسرمی1
مجتبی رضایی راد2
1کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی ،آموزگار مدرسه سلمان پشرت، آموزش و پرورش چهاردانگه شهرستان ساری
2استادیار گروه تکنولوژی آموزشی،واحد ساری،دانشگاه آزاد اسلامی،ساری،ایران
نویسنده مسئول: mojtabarezaeirad@yahoo.com
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال سوم، شماره نهم، زمستان1401، صفحات 1 الی 13
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه روش تدریس فعال اینترنت محور (برخط) و کلاسمحور (حضوری) درس فارسی بر اشتیاق تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان، انجام پذیرفت. روش پژوهش نیمه (شبه) آزمايشی بود. کلیه دانش آموزان پایه ششم آموزش و پرورش نواحی 1 و 2 شهرستان ساری در سال تحصیلی 1401–1400 به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شد که به روش نمونه گیری تصادفی ساده، تعداد 64 نفر انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه های آزمایش (32 نفر) و کنترل (32 نفر) قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری متغیرها، پرسشنامه های اشتیاق تحصیلی وانگ و همکاران (2011) و عملكرد تحصيلي فام و تيلور (1999) بود که روايي صوری و محتوايي از نظر متخصصان تایید شد و ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه های اشتیاق تحصیلی و عملکرد تحصیلی به ترتیب برابر ۰/89 و ۰/87 محاسبه شد. در سطح اطمینان 95 درصد (۰/05 = α) تحلیل کواریانس یک متغیری (آنکوا) نشان داد، بین روش تدریس فعال اینترنت محور (برخط) و کلاسمحور (حضوری) درس فارسی بر اشتیاق تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان تفاوت معنی داری وجود دارد. به طوری که تاثیر روش تدریس فعال اینترنت محور (برخط) بیشتر است. تحلیل کواریانس چند متغیری (مانکوا) نیز نشان تاثیر روش تدریس فعال اینترنت محور (برخط) در مقایسه با روش تدریس کلاسم حور (حضوری) بر اشتیاق تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در درس فارسی بیشتر است. به طوری که، تاثیر روش تدریس فعال اینترنت محور (برخط) بر عملکرد تحصیلی (اندازه اثر: ۰/96) بیشتر از اشتیاق تحصیلی (اندازه اثر: ۰/60) است.
واژگان کلیدی: روش تدریس فعال، اشتیاق تحصیلی، عملکرد تحصیلی، دانش آموزان
اشتراک گذاری در: