معصومه حسن پور1
سیدعابدین خدادادی2
۱دکترای تخصصی مدیریت آموزشی، کارمند دانشگاه فرهنگیان مازندران (نویسنده مسئول*) mhasanpoor2@gmail.com
2دکترای تخصصی علوم قرآنی و حدیث، کارمند دانشگاه فرهنگیان مازندران
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال دوم، شماره چهارم، زمستان1400، صفحات 58 الی 65
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناخت میزان هوش هنري دانشآموزان متوسطه اول استان مازندران، انجام شد. این پژوهش، کاربردی، توصيفي از نوع پیمایشی بود. جامعهآماری، کلیه دانشآموزان متوسطه اول استان مازندران در سال تحصیلی 99–1398 به تعداد 124796 نفر بود که طبق جدول کرجسی و مورگان، تعداد 375 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه محققساخته هوش هنري با 55 گویه بود که روایی سازه آن، با استفاده از روش تحلیل عاملی و مقدار پایایی از طریق ضريب آلفاي كرونباخ برابر 94/0 محاسبه شد. روش تجزیه و تحلیل دادهها استفاده از آزمون t تک گروهی بود. یافتهها نشان داد که میزان هوش هنری و مولفههای آن (استعداد هنری، نگرش هنری، ذوق هنری، فعالیت هنری، مهارت هنری و اقتصاد هنر) در دانشآموزان متوسطه اول استان مازندران بیشتر از متوسط است.
واژگان کلیدی: هوش، هوش هنري، دانشآموزان متوسطه اول
اشتراک گذاری در: