کوثر محمدپور1
بیتا محمودیان2
۱دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی اموزشی دانشگاه ازاد ساری آموزگار پایه اول آموزش و پرورش شهرستان بابلKosarmohammadpur12@gmail.com
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه ازاد ساری، آموزگار چند پایه( سوم و چهارم )منطقه دودانگه آموزش و پرورش شهرستان ساری Bita.mahmoodian@gmail.com
فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت و علوم انسانی سال دوم، شماره سوم، تابستان1400، صفحات 58 الی66
چکیده
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی تعللورزی تحصیلی دانشآموزان بر اساس سرمایه روانشناختی آنان با روش تحقیق همبستگی، انجام شد. كليه دانشآموزان دختر پایه دهم شهرستان بابل در سال تحصیلی 00-1399 به عنوان و جامعه آماری در نظر گرفته شد که به روش نمونهگیری در دسترس، تعداد 320 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای استاندارد سرمايه روانشناختي لوتانز و همكاران (2007) و تعللورزی تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) بود. ضریب آلفای کرونباخ نشان داد که پایایی پرسشنامهها به ترتیب برابر ۰/۸۵ و ۰/۸۱ است. یافته ها در سطح اطمینان 95 درصد (0/۰۵=a) نشان داد که رابطه منفی معنیداری بین سرمایه روانشناختی و مولفههای آن یعنی خودکارآمدی، خوشبینی، امیدواری و تابآوری با تعللورزی تحصیلی دانشآموزان دختر پایه دهم وجود دارد. همچنین، 5/68 درصد از تعللورزی تحصیلی توسط خودکارآمدی، تابآوری، خوشبینی و امیدواری قابل تبیین (پیشبینی) است. به طوری که، از بین مولفههای سرمایه روانشناختی، خوشبینی بیشترین سهم را در پیشبینی تعللورزی تحصیلی دانشآموزان دختر پایه دهم دارد. در مراتب بعدی به ترتیب امیدواری، تاب آوری و خودکارآمدی قرار دارند.
واژگان کلیدی: سرمایه روان شناختی، تعللورزی تحصیلی، پایه دهم.
اشتراک گذاری در: